מהו פס האטה ומדוע חשוב להתקין אותו?
פס האטה, הידוע גם בשם במפר, הוא רכיב בטיחות שמותקן על פני הקרקע לצורך הפחתת מהירות של כלי רכב. מטרתו למנוע נסיעה במהירות מופרזת במקומות מועדים לסיכון – למשל חניונים, אזורי פריקה וטעינה, סמוך למעברי חצייה ובקרבת בתי ספר. בשונה מתמרורים או אמצעי אכיפה אחרים, פס האטה פועל באופן פסיבי ואינו דורש חשמל, תחזוקה שוטפת או תפעול אנושי.
התקנה נכונה של פס האטה מבטיחה השפעה מיטבית על הנהגים תוך מניעת נזק לרכב ולסביבה. מדריך זה יסביר כיצד לבצע התקנה תקנית, עמידה, אפקטיבית ובטוחה של פס האטה.
באילו שלבים מתבצעת התקנת פס האטה?
שלב 1: תכנון ובחירת המיקום הנכון
לפני כל התקנה, יש לוודא כי מיקום פס האטה נבחר בהתאם לשיקולים מקצועיים:
- מינימום 10 מטרים לפני מעבר חצייה.
- לא בקרבת פניות חדות או יציאות מסוכנות.
- בשטח מישורי ככל האפשר.
- מרחק של כ־30–50 מטרים מפס האטה סמוך נוסף, אם יש.
במקומות ציבוריים יש להתייעץ עם יועץ תנועה ולעיתים גם לקבל אישור מרשות מקומית. בשטח פרטי כגון חניון של קניון, משרד, מפעל או בית מגורים אין צורך באישור, אך מומלץ לבצע את ההתקנה לפי תקנים מקובלים.
שלב 2: בחירת סוג הפס והחומר המתאים
ישנם מספר סוגים עיקריים של פסי האטה:
- פס האטה מגומי – קל להתקנה, עמיד, מתאים לחניונים ומבנים.
- פס האטה PVC – מתאים לתנועה בינונית, מיוצר כמודולים מודולריים.
- במפר בטון/אספלט – קבוע, מתאים לכבישים ציבוריים בלבד.
- במפר לחנייה – למניעת התנגשות בקירות ולא להאטה מהירות.
הבחירה בחומר נעשית לפי תנאי הדרך, סוג התנועה (כבדה או קלה), ומהירות הנסיעה בפועל.
המוצרים של שרפים – פתרון מקצועי ופשוט להתקנה
חברת שרפים מערכות מיגון בע״מ מציעה מגוון רחב של פסי האטה ובמפרים איכותיים, העשויים מגומי מוקשח או ,PVC שמותאמים לאקלים הישראלי. כל מוצר נבדק לתנאי חום קיצוניים, נושא תקן מתאים, וניתן להתקנה עצמאית או מקצועית.
המוצרים מגיעים במידות סטנדרטיות (בדרך כלל 50 ס״מ מודול) עם חיבור מובנה, ברגים ומחברים תואמים. הם ידידותיים לסביבה, קלים לתחזוקה ומשתלבים היטב מבחינה עיצובית בסביבה עירונית, מסחרית או פרטית.
שלב 3: ביצוע ההתקנה – שלב אחר שלב
- ניקוי וייבוש פני הקרקע – יש לוודא שהכביש נקי, יבש ויציב. אין לבצע התקנה על בוץ, עפר או אספלט מתפורר.
- סימון המיקום – באמצעות גיר או טוש סימון יש לסמן את קו ההתקנה. יש לוודא שהוא ישר ובמיקום מדויק לפי התכנון.
- קידוח חורים – החזיקו את כל מודולי הבמפר במקום הרצוי, וסמנו את מיקומי הברגים. קדחו באמצעות מקדח בטון לעומק המתאים.
- התקנת הברגים – הכניסו דיבלים תעשייתיים לחורים, ולאחר מכן הבריגו את הפס למקומו בעזרת מפתח ברגים או מברגה תעשייתית.
- בדיקת יציבות – ודאו שכל חלק מהבמפר יושב ישר ויציב, ללא תזוזות. הדקו היטב את כל הברגים.
במקרים מסוימים, מומלץ להוסיף פסי סימון, צבע אזהרה או שלט האטה.
שלב 4: תחזוקה ומעקב
לאחר ההתקנה:
- מומלץ לבדוק את תקינות הפס אחת לחצי שנה.
- לוודא שאין שחרור של ברגים או שחיקה.
- בפסי האטה ניידים – לבדוק שלא זזו מהמקום.
מוצרים איכותיים כמו אלו של שרפים מצריכים תחזוקה מינימלית ועמידים לאורך שנים גם תחת עומסי תנועה גבוהים.
שאלות נפוצות (FAQ)
כמה זמן לוקחת התקנה של פס האטה?
התקנה רגילה אורכת כשעה לשני אנשי צוות, כולל ניקוי, קידוח והברגה.
האם אפשר להתקין לבד או דרוש בעל מקצוע?
ניתן להתקין לבד אם יש ציוד בסיסי (מברגה, מקדח בטון), אך בפרויקטים גדולים או כבישים מומלץ להיעזר בבעל מקצוע.
כמה פסי האטה דרושים במתחם חנייה?
זה תלוי באורך הדרך ובמספר הכניסות/יציאות. לרוב מותקנים כל 30–40 מטרים או לפני כל מעבר חצייה פנימי.
האם כל חומר מתאים לכל רכב?
לא. למשל, תנועת משאיות מחייבת פס האטה עבה ומוקשח. לרכבים פרטיים בחניון רגיל – פס גומי רגיל יספיק.
פס האטה הוא לא רק אביזר בטיחות – הוא מערכת שלמה שמצילה חיים, משפרת את איכות החיים בסביבה עירונית ומסייעת ליצירת סדר תנועתי. התקנה נכונה לפי התקן, עם מוצר איכותי כמו של חברת שרפים, מבטיחה תוצאה בטיחותית, אסתטית ועמידה לאורך זמן.
לרכישת פסי האטה, קבלת ייעוץ מקצועי או הזמנת התקנה, צרו איתנו קשר.
פסי האטה – במפרים
מבחר פסי האטה, במפרים מבית חברת שרפים מוצרי בטיחות!
מערכות מיגון להאטת כלי רכב, עשויים ממגוון חומרים בהתאם לתנאי הדרך והעומסים: במפרים לחניה מגומי, פסי האטה מגומי, פסי האטה מפלסטיק PVC, שמיועדים לכלי תחבורה שונים ומהירויות שונות.
פסי האטה של שרפים חזקים במיוחד ומתאימים לאקלים הישראלי. הם קלים מאוד להתקנה ע"י כל אחד וידידותיים לסביבה. המוצרים בטיחותיים ומשתלמים הן מבחינה כלכלית והן מבחינה אסתטית.
למידע נוסף אודות פסי האטה התקשר/ י 09-7731373
צור קשר